Мета. Сформувати в учнів навички толерантного спілкування з однолітками; розвивати навички колективної роботи; виховувати ціннісні орієнтири.
Обладнання: мультфільм «The present».
Форми і методи: виховний захід; сфокусована бесіда, обговорення, розкодування медіамеседжу.
Орієнтовний час: 45 хвилин
Вступна частина.
Кольорова рефлексія настрою (під музичний супровід): якого кольору був для вас сьогоднішній ранок? День? Якими кольорами сповнені нині? Прокоментуйте свої відчуття в розрізі загальних значень символіки кольорів.
Послухайте поетичні рядки Ліни Костенко:
Був сірий день. І сірий був сусід.
І сірий стіл. І сірі були двері.
І раптом нявкнув кольоровий кіт.
Залив чорнилом вирок на папері.
- Що символізує слово «сірий», яке повторюється кілька разів?
- Як ви розумієте метафору «сіра маса»?
Основна частина.
Учитель. Чи хотіли б ви розчинитися в сірій масі, злитися з нею? Думаю, що для кожної людини прагнення виявити повною мірою себе, свої здібності, нахили, уподобання – природне й закономірне.
1. Інтерактивна вправа "Намалюй квітку"
Учитель пропонує кожному під час заняття підходити до столу й на папері намалювати свою улюблену квітку, так, щоб у кінці вийшла загальна квіткова картина, яку потім вчитель демонструє, а учні коментують. Кожен учень висловлює свої судження, робить висновки.
2. Робота з медіапродуктом: міні-дискусія після перегляду трьох (умовний поділ) частин мультфільму «The present» (4 хв.)
Учитель. Питання до першої частини: Чим займається хлопчик? У якій кімнаті він перебуває? Чому? Чи захоплює його це заняття? Що знаходиться у коробці, яку перед ним поставила мама? (версії учнів)
Питання до другої частини: Чи відразу ви помітили каліцтво песика? Ваші відчуття?
Яке за темпераментом це маленьке створіння? Чому саме такий подарунок зробила мама сину? Як ви оцінюєте її вчинок? Як сприйняв подарунок хлопчик? Чому?
Питання до третьої частини: Яку фізичну ваду мав хлопчик? Чому ж він не прийняв песика? Що вдалося песикові?
Розкодування медіамеседжу. Яке повідомлення, на вашу думку, заклали автори у цей фільм?
3. Моделювання повідомлення на основі запропонованого тексту легенди «Все у твоїх руках»
Ця історія відбулася багато років тому в стародавньому місті, у якому жив відомий мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко від рідного міста. Але була в цьому місті людина, яка заздрила його славі. І от вирішила ця заздрісна людина придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Тоді пішов заздрісник на луки, піймав метелика, посадив його між зімкнених долонь і подумав: «Спитаю я в мудреця ось що. Скажи-но, о наймудріший, який метелик у мене в руках – живий чи мертвий? Якщо він скаже, що живий, я стисну долоні – і метелик помре, а якщо він скаже, що мертвий, я розкрию долоні – і метелик полетить. Отоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший». Так все й трапилося. Заздрісник піймав метелика, посадив його між долонями, пішов до мудреця та запитав у того: «Який метелик у мене в руках, о наймудріший: живий чи мертвий?» І тоді мудрець, який дійсно був дуже розумною людиною, сказав: «Все у твоїх руках».
- Тож що в руках кожної людини?
Учитель. Як бачимо, фізичні вади не є перешкодою для досягнення цілей, для утвердження себе в цьому світі, встановлення великих і малих рекордів, для дружби, спілкування, налагодження контактів. І все ж такі люди, вони живуть, навчаються поряд з вами, потребують вашої уваги, допомоги й розуміння, емпатії. На жаль, існує чимала прірва між тим, на що ці люди здатні в житті, і тією роллю, яку їм підготувало суспільство.
4. Анкета-роздум «Моє ставлення до дітей з особливими потребами».
- Що мають на увазі під поняттям «люди з особливими потребами»?
- Як ти ставишся до тих, хто не може робити того, що в тебе добре виходить?
- Що ти можеш зробити, якщо хтось при тобі ображає слабшого?
- Чого, на твій погляд, більше за все потребують люди з особливими потребами?
- Як можна суттєво поліпшити якість їхнього життя у школі, в суспільстві в цілому?
5. Інтерактивна вправа «Як стати цікавим людям і собі»- Стався до інших так, як хотів би, щоб ставилися до тебе.
- Поважай людей, особливо старших і слабших за себе.
- Не смійся над фізичними й розумовими вадами інших.
- Не будь байдужим до людського горя, розпачу.
- Умій не тільки поспівчувати в біді, а й порадіти чужому успіху.
- Допомагай тим, хто потребує цього.
- Люби й оберігай природу, братів наших менших.
- Вибачай помилки інших.
- Не будь жадібним.
- Роби добру справу не за похвалу чи винагороду, а за велінням серця.
- Не бійся бути не таким, як усі.
- Цінуй те, що маєш, та будь вдячним за це.
Учитель. Ці правила стануть у нагоді вам у ваших добрих щоденних справах, взаєминах з іншими.
Заключна частина
Учитель. То якою вийшла наша «Картина квітів»? (коментарі учнів).
Наш мистецький шедевр є підтвердженням слів вірша: картина вийшла кольорова, різнобарвна, від неї дихає життям, духмяними пахощами, індивідуальністю кожного майстра, та все ж це єдине полотно, як і єдиний світ, у якому ми живемо. Адже ми всі різні, зі своїми нахилами, уподобаннями, характером, темпераментом, фізичними й розумовими здібностями, та кожен прийшов у цей світ, щоб бути толерантним, милосердним, готовим підставити плече допомоги потребуючим, радувати інших, радіти маленьким і великим успіхам своїм і друзів, тобто творити добро.