Мета. Навчити учнів природно сприймати й толерантно ставитися до людських відмінностей. Розвивати в учнів почуття милосердя, людяності, співчуття, вміння домовлятися, співпрацювати і поважати погляди інших.
Форма та методи: рольова гра, обговорення.
Матеріали: не потрібні
Орієнтовний час: 45 хвилин
1. Учитель розповідає класу притчу.
Одного разу до мудреця прийшов чоловік і почав скаржитися на своє життя. Не вдалося воно в нього – не вийшов він ні зростом, ні красою, не скажеш, що дуже розумний, багато чого не вміє робити. Довго мудрець слухав його стогони. А потім узяв його за руку й повів у сад. «Подивися», – сказав він. – «Ось сосна і яблуня. Яке з цих дерев більш красиве і корисне?» «Та хіба можна їх порівнювати! Вони обидва потрібні людям і обидва гарні», - відповів чоловік. «Чому ж ти себе порівнюєш з іншими і вважаєш, що ти гірший за них?! Адже кожна людина, як і дерево, по-своєму гарна і корисна».
Учитель просить клас зробити висновок і підсумовує:
Усі люди однаково цінні для суспільства. Кожна людина є особистістю зі своїм життєвим досвідом, рівнем знань, культури, низкою чеснот, життєвими цінностями, мріями і бажаннями. Незалежно від зовнішнього вигляду, можливостей здоров'я, кольору шкіри, релігії, нації кожна особистість є неповторною й цінною для суспільства. Тільки завдяки кожному з нас у цій групі ми зможемо напрацювати новий важливий досвід.
2. Учитель: І в житті, і в побуті на нас чатують небезпеки: електрика, окріп, автомобілі. Крім цього, у світі відбуваються різні лиха: катастрофи, аварії, пожежі, землетруси, урагани тощо. У результаті військових дій можливі поранення, контузії, інвалідності. Трапляється, що людина захворює, але не всі хвороби поки що піддаються лікуванню. Як почувають себе люди з обмеженими можливостями?
Учитель об’єднує учасників в трійки і пропонує розібрати ролі:
- «глуха і німа людина» - бачить, здатна до рухів, міміки,
- «глуха людина, не здатна до рухів» - бачить і може говорити,
- «сліпа й німа людина» - чує, здатна до рухів, міміки.
Кожній трійці пропонується домовитися про місце, час і мету зустрічі. Після того, як усі групи змогли домовитися, учитель запитує клас:
- Наскільки легко чи важко вам було домовитися?
- Що вам заважало під час виконання завдання?
- Що ви відчували, виконуючи вправу?
- Яким чином ви змогли порозумітися?
3. Учитель: Зараз, коли в світі так багато зла й жорстокості, у нашому житті не вистачає людяності - добрих слів, поваги та уваги.- Які слова характеризують слово «людяність»?
Учні пропонують варіанти, серед них - співчуття, милосердя, співпраця.
- Як ви розумієте слова «співчуття», «милосердя»?
4. Учитель ділить клас на 4 групи і дає кожній по три прислів’я. Вони «розсипалися» і їх необхідно зібрати.
1 група
Не будь будь будинку привітний. у людях примітним
відгукнеться. Як гукнеться, так і
привіт – На добрий, і відповідь добра.
2 група
на себе Інших не суди, подивися.
бережи. Друга шукай, а знайдеш –
триматися – нічого Один за одного не боятися.
3 група
пізнається в Друг біді.
залишає,той сам Хто друга в біді у біду потрапляє.
Не той друг, хто в біді допомагає. Хто на світі гуляє, а той,
4 група
коріннями, а людина – Дерево тримається друзями.
валили, а прийшла біда – усі геть з двору. Був Філя в силі – усі друзі до нього
пізнаєш. друга не Без лиха
Учні збирають по групах прислів’я, потім зачитують.
Учитель: ви змогли впоратися с завданням завдяки вмінню домовлятися, співпрацювати й поважати думки інших.
Заключна частина
Повага прав іншої людини (в тому числі права бути іншим), усвідомлення важливості збереження цієї різноманітності й можливості жити разом, не завдаючи один одному шкоди, - все це пов'язано з поняттям «толерантність». Кожна людина унікальна. Талант є у кожного. Ключ до успіху лежить у вашій індивідуальності. Вивчайте себе. Дізнавайтеся про свої таланти, розкривайте їх, реалізуйте себе для людей. Це дасть силу, наснагу й щастя у житті.