Website Builder

2.4 Людяність перш за все

Мета. Навчити учнів природно сприймати й толерантно ставитися до людських відмінностей. Розвивати в учнів почуття милосердя, людяності, співчуття, вміння домовлятися, співпрацювати і поважати погляди інших. 

Форма та методи: рольова гра, обговорення. 

Матеріали: не потрібні

Орієнтовний час: 45 хвилин

1. Учитель розповідає класу притчу.

Одного разу до мудреця прийшов чоловік і почав скаржитися на своє життя. Не вдалося воно в нього – не вийшов він ні зростом, ні красою, не скажеш, що дуже розумний, багато чого не вміє робити. Довго мудрець слухав його стогони. А потім узяв його за руку й повів у сад. «Подивися», – сказав він. – «Ось сосна і яблуня. Яке з цих дерев більш красиве і корисне?» «Та хіба можна їх порівнювати! Вони обидва потрібні людям і обидва гарні», - відповів чоловік. «Чому ж ти себе порівнюєш з іншими і вважаєш, що ти гірший за них?! Адже кожна людина, як і дерево, по-своєму гарна і корисна».

Учитель просить клас зробити висновок і підсумовує: 

Усі люди однаково цінні для суспільства. Кожна людина є особистістю зі своїм життєвим досвідом, рівнем знань, культури, низкою чеснот, життєвими цінностями, мріями і бажаннями. Незалежно від зовнішнього вигляду, можливостей здоров'я, кольору шкіри, релігії, нації кожна особистість є неповторною й цінною для суспільства. Тільки завдяки кожному з нас у цій групі ми зможемо напрацювати новий важливий досвід.

2. Учитель: І в житті, і в побуті на нас чатують небезпеки: електрика, окріп, автомобілі. Крім цього, у світі відбуваються різні лиха: катастрофи, аварії, пожежі, землетруси, урагани тощо. У результаті військових дій можливі поранення, контузії, інвалідності. Трапляється, що людина захворює, але не всі хвороби поки що піддаються лікуванню. Як почувають себе люди з обмеженими можливостями? 

Учитель об’єднує учасників в трійки і пропонує розібрати ролі: 


- «глуха і німа людина» - бачить, здатна до рухів, міміки,

- «глуха людина, не здатна до рухів» - бачить і може говорити,

- «сліпа й німа людина» - чує, здатна до рухів, міміки.


Кожній трійці пропонується домовитися про місце, час і мету зустрічі.  Після того, як усі групи змогли домовитися, учитель запитує клас: 

- Наскільки легко чи важко вам було домовитися?

- Що вам заважало під час виконання завдання? 

- Що ви відчували, виконуючи вправу?

- Яким чином ви змогли порозумітися? 


3. Учитель: Зараз, коли в світі так багато зла й жорстокості, у нашому житті не вистачає людяності - добрих слів, поваги та уваги. 

- Які слова характеризують слово «людяність»?  

Учні пропонують варіанти, серед них - співчуття, милосердя, співпраця. 

- Як ви розумієте слова «співчуття», «милосердя»?

4. Учитель ділить клас на 4 групи і дає кожній по три прислів’я. Вони «розсипалися» і їх необхідно зібрати.
1 група

Не будь будь                                будинку привітний.                              у людях примітним 

відгукнеться.                                Як гукнеться,                                           так і

привіт –                                             На добрий,                                                  і відповідь добра.

2 група

на себе                                               Інших не суди,                                          подивися.

бережи.                                               Друга шукай,                                            а знайдеш – 

триматися – нічого                  Один за одного                                         не боятися.

3 група

пізнається в                                   Друг                                                                    біді.

залишає,той сам                       Хто друга в біді                                          у біду потрапляє.

Не той друг,                                     хто в біді допомагає.                               Хто на світі гуляє, а той,

4 група

коріннями, а людина –             Дерево тримається                               друзями.

валили, а прийшла біда –     усі геть з двору.                                          Був Філя в силі – усі друзі до нього

пізнаєш.                                               друга не                                                             Без лиха 

Учні збирають по групах прислів’я, потім зачитують. 

Учитель: ви змогли впоратися с завданням завдяки вмінню домовлятися, співпрацювати й поважати думки інших.

Заключна частина

Повага прав іншої людини (в тому числі права бути іншим), усвідомлення важливості збереження цієї різноманітності й можливості жити разом, не завдаючи один одному шкоди, - все це пов'язано з поняттям «толерантність». Кожна людина унікальна. Талант є у кожного. Ключ до успіху лежить у вашій індивідуальності. Вивчайте себе. Дізнавайтеся про свої таланти, розкривайте їх, реалізуйте себе для людей. Це дасть силу, наснагу й щастя у житті.