Мета. Розвити в учнів навички аналізу, надати їм універсальний інструментарій для аналізу взаємовідносин між сторонами, які мають вплив на проблему.
Форма та методи: «мозковий штурм», обговорення.
Матеріали: дошка або великий аркуш паперу та маркери.
Орієнтовний час: 45 хв.
Вступна частина
Учитель повідомляє:
Починаючи працювати над вирішенням проблеми, ви повинні усвідомити, хто є тими особами чи організаціями, які так чи інакше впливають на цю проблему або мають з нею зв’язок. Ці зацікавлені сторони називають стекхолдерами (від англійського слова stakeholder – зацікавлена сторона). Стекхолдерами можуть бути державні та недержавні установи, місцеві органи самоврядування, приватні особи, представники бізнесу тощо.
Учитель наводить приклад розподілення сил і впливів у школі й разом з учнями малює на дошці мапу, починаючи з центрального кола – проблема/школа, і по черзі додає нових стекхолдерів.
Основна частина
Учитель пропонує групі зробити «мозковий штурм»:
- Хто є сторонами, котрі так чи інакше впливають або можуть впливати на проблему, яку група хоче вирішити?
Відповідаючи на питання, група складає мапу.
Крок 1. У центрі аркуша ватману або дошки учитель чи хтось з учасників малює коло, в якому позначає проблему або ціль проекту.
Крок 2. Група визначає ключові інституції та особи, пов'язані з проблемою, і розміщає їх в колах або прямокутниках навколо центрального кола. Група також уміщує себе на мапі, тому що, намагаючись вирішити проблему, вона стає частиною ситуації і теж може мати контакти та зв’язки, які допоможуть у вирішенні проблеми.
Крок 3. Наступним кроком є визначення відносин між усіма стекхолдерами, які можуть впливати на вирішення проблеми. Для цього група малює лінії, що з'єднують осіб і установи, пов’язані між собою.
Крок 4. Тепер група може зробити аналіз впливів, відповідаючи на питання:
- Які особи та інституції пов’язані з проблемою та/або ціллю проекту чи акції?
- Як ці стекхолдери пов’язані між собою?
- На які особи й організації варто впливати задля досягнення мети і хто може це зробити?
Працюючи над мапою, групі необхідно мати на увазі:
• Інтереси: які інтереси переслідує кожна зацікавлена сторона?
• Влада: яку владу (силу, впливи) мають стекхолдери і яка влада (сила, впливи) потрібна для досягнення цілей групи?
• Правила: як взаємодіяти з різними зацікавленими сторонами?
Наочне зображення розподілу впливів дає команді більш глибоке розуміння проблеми, забезпечуючи візуальне уявлення зв’язків між собою зацікавлених сторін, допомагає ідентифікувати людей та організації, з якими вони мають працювати задля досягнення мети проекту.
Ця вправа дуже корисна для створення стратегічного плану дій.