Мета. Акцентувати увагу на загрозах і небезпеках в інтернеті, навчити протидіяти маніпуляціям з боку медіа.
Форма та методи: робота в групах, обговорення.
Матеріали: анімаційний ролик, постери з правилами роботи в інтернеті.
Оріентовний час: 45 хвилин
ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Проблемна ситуація
Учитель запитує:
- Яку ви дасте відповідь на повідомлення в соцмережі?
«Привіт! Мене звати С. Я хочу з тобою познайомитися. Мені 20 років. Я живу в Сполучених Штатах Америки. Я маю власну фірму. У мене свій двоповерховий будинок. Я збираюся відвідати Україну. Може ми зустрінемося? Надішли мені свою фотокартку та адресу».
Вчитель проводить бесіду з учнями і ставить запитання: а як правильно потрібно поставитись до цього листа?
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Перегляд навчального відеоролика «Безпека в Інтернеті – просто!»
2. Правила поведінки та ризики інтернету
Учитель розповідає:
Як бачимо із відеоролика, в інтернеті є, звичайно ж, небезпека. Сьогодні немає засобів впізнання особи, з якою спілкуєшся, тому важко перевірити інформацію щодо співрозмовника. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. Подумайте, чи хотіли б ви спілкуватися з нещирою людиною? Питання безпеки даних проблемне. Комп’ютери, підключені до глобальної мережі, стають набагато вразливішими. І немає гарантії, що ваші дані не використовують інші. Тому варто пам’ятати правила, які допоможуть безпечно працювати й спілкуватися в інтернеті. Їх може бути більше чи менше. Але основне в них збігається.
Учні об’єднуються у п’ять груп. Кожній дається одне правило етикету в Інтернеті. Завдання – розкрити значення цього правила.
- Презентуй себе в мережі
- Дотримуйся кодексу етичної поведінки
- Спілкуйся в Інтернеті
- Протидій агресії в Інтернеті
- Будь відповідальним
Групам дається 5 хвили на обговорення, після чого кожна група представляє результати роботи. Учитель, якщо потрібно, дає коментарі щодо відповідей учнів.
Учитель показує класу заздалегідь заготовлені постери.
Презентуй себе в мережі
- Пам’ятай про «правило бабусі».
- Будь ввічливим, не відповідай агресією на агресію.
- Твій профіль у соціальних мережах для роботодавця може стати найкращим резюме.
- Контролюй доступ до своєї інформації.
Дотримуйся кодексу етичної поведінки
- Не чини аморальних дій
- Насильство неприпустиме
- Дотримуйся авторських прав
- Не допускай розпалювання нетерпимості, нападків, чіплянь, погроз, образ, порушення конфіденційності чи розкриття особистої інформації.
- Не створюй недостовірної інформації
- Не розміщуй небажаний або повторюваний зміст.
Спілкуйся в Інтернеті
- Ніщо не може дати 100%-ї гарантії, що онлайн-другу можна повністю довіряти.
- Найбезпечніше додавати в друзі тих, кого ти чи твої знайомі знаєте особисто.
- Попередь батьків або інших дорослих, якщо зустрічаєшся з онлайн-другом.
- Дуже важливо вміти сказати «ні» і покликати на допомогу.
Протидій агресії в Інтернеті
- Зрозумій причини гніву і заспокойся.
- Ігноруй випади троля.
- Заблокуй «кривдника», розкажи дорослим або звернися за підтримкою до модераторів сайту.
- Іноді тролінг переходить у цілеспрямоване цькування, або булінг. Жертвою булінгу може стати будь-який користувач мережі, незалежно від віку та статі. Тому не варто соромитися й мовчати, якщо ти потрапив у подібну ситуацію. Часто бездіяльність жертви і безкарність ще більше провокують агресора. Обов’язково звернися до дорослих!
Будь відповідальним
- Кажи або пиши тільки те, що зможеш сказати людині у вічі.
- Не вдавайся до анонімності для образи або обману.
- Публікуй фотографії інших людей тільки з їх дозволу.
- Уникай спілкування з агресором.
- Відповідай повним ігноруванням на випади троля і, якщо дозволяють налаштування, додай його в чорний список.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Учитель пропонує класу вибрати зі списку елементи, які не впливають на спілкування в Інтернеті.
- Увічливість
- Одяг
- Ставлення до життя
- Тон голосу
- Правопис
- Хобі
- Улюблена музика
- Вік
- Стать
- Вираз обличчя
- Почуття гумору
- Пози, жести
- Риси обличчя
- Запахи
- Думки