Мета. Пояснити значущість і актуальність Декларації з прав людини. Сформувати шанобливе ставлення школярів до прав і свобод людини. Формувати громадянську позицію.
Форми та методи: вивчення ситуацій, обговорення, рольова гра.
Матеріали: дидактичні матеріали, текст Конституції України
Оріентовний час: 45 хвилин
ВСТУПНА ЧАСТИНА
Учитель пропонує учням обговорити притчу.
В один холодний зимовий день стадо дикобразів лежало тісною купою, щоб, зігріваючись разом, не замерзнути. Проте незабаром вони відчули уколи від голок одне одного. Потім, коли потреба зігрітися знову змусила їх присунутися ближче, вони знову відчули незручність. Так вони кидалися з однієї крайності в іншу, поки не лягли на оптимальній відстані одне від одного, за якої з найбільшою зручністю могли витримувати холод.
- У чому сенс притчі?
- Чому вона вчить?
- Якими мають бути стосунки між людьми?
- Чи завжди вдається людям знаходити таку «оптимальну відстань один від одного», щоб враховувати інтереси кожного?
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Учитель пропонує класу серію завдань, які розкривають поняття «права людини» і його сенс.
1. Учитель роздає учням заздалегідь надруковане завдання, а потім клас обговорює його.
Уставте пропущені слова в текст. Запропонованих слів більше, ніж повинно бути. Слова можуть повторюватися.
Слід визнати очевидними такі істини:
Усі люди створені ___________________
Усі повинні бути ____________________ від народження
Усі наділені деякими невідчужуваними ____________________
Для забезпечення цих _________________ засновані ________________, що здійснюють справедливу владу.
Держава ж установлює ________________ , які спрямовані на захист людей і забезпечення загального добробуту
(Життя, право, свобода, необхідність, рівність, закон, правило, уряд)
2. Гра «Політ на повітряній кулі»
Учитель об’єднує клас у групи по 5-6 осіб і роздає кожній заздалегідь надруковане правило гри.
Ваша повітряна куля падає. Щоб урятуватися, вам необхідно залишити лише п’ять мішків, решту викинувши за борт. Усього в повітряній кулі 10 мішків з написами:
• право на свободу слова;
• право на освіту;
• право на житло;
• право на рівність перед законом;
• право на життя;
• право на громадянство;
• право на свободу думки і релігії;
• право на охорону здоров’я;
• право заснувати сім’ю (укласти шлюб);
• право на соціальне забезпечення.
(Висновок: із цього списку не можна вилучити жодного пункту, всі вони необхідні для повноцінного життя людини).
3. Робота з Конституцією України
Учитель організує обговорення:
- Чи є в Конституції розділ, який стосується прав та свобод громадян?
- Що таке обов’язки?
- Для чого вони передбачені в Конституції України?
- Як ви розумієте відповідальність людини і громадянина перед державою?
- Яким чином держава несе відповідальність перед людиною, громадянином?
4. Учитель пропонує класу обговорити, які із запропонованих висловлювань вони взяли б за епіграф до цього уроку.
- Більш важливих і менш важливих прав і свобод людини і громадянина не існує.
- Обов’язки настільки ж важливі для характеристики соціального статусу людини, як і права.
- Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах.
- Права людини реальні тільки у правовій державі.
- Без прав і свобод особистість позбавлена честі і гідності, приречена на вбоге, залежне існування.
- Інтереси особистості абсолютні, інтереси держави відносні.
- Кожна людина має обов’язки перед суспільством.
- Відстоюючи права, не можна забувати про обов’язки.
- Захищаючи свої права, треба вміти вчасно зупинитися і не перетворювати захист своїх порушених прав у спосіб помсти.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Учитель підсумовує:
Права людини — це визнані і гарантовані державою можливості дій (правомочності) людини в описаній, зазначеній у законі сфері.
Свободи людини — сфери, галузі діяльності людини, в які держава не повинна втручатися.
Обов’язки — це заходи суспільно необхідної поведінки людини.
Права людини
• універсальні — належать усім людям в усіх ситуаціях;
• природні — належать людям від народження тільки тому, що вони люди;
• є невідчужуваними — не можна довільно позбавити цих прав.
Чим більше людей будуть знати про права людини і намагатимуться жити за принципами, які містять у собі ці права, тим більша ймовірність, що права людини стануть не просто ідеальною моделлю, але й реальністю.