Мета. Поінформувати учнів про способи захисту своїх прав та свобод, а також про органи, які здійснюють цю діяльність.
Форма та методи: лекція, обговорення.
Матеріали: постер з висловлюваннями
Оріентовний час: 45 хвилин
ВСТУПНА ЧАСТИНА
Учитель пропонує учням поміркувати:
Наше суспільство не ідеальне. Які приклади порушень прав людини в Україні та у світі ви можете навести? Учні наводять приклади.
Так, права людини порушуються. Їх потрібно захищати. Для цього існують документи щодо захисту прав людини, прийняті в усьому світі.
Міжнародний рівень
- Міжнародний білль про права;
- Загальна декларація прав людини (1948 р.);
- Міжнародний пакт про громадянські і політичні права (1966 р.);
- Міжнародний пакт про соціальні, економічні та культурні права;
Європейський рівень - Європейська Конвенція про захист прав людини та основних свобод;
Державний рівень - Конституція України.
З документів виходить, що права людини, які не повинні обмежуватися ні за яких обставин, такі:
• на життя;
• на рівність у правах;
• на справедливий суд;
• на першу медичну допомогу;
• свободу від тортур;
• свободу від рабства.
Випадки, у яких допустимі обмеження прав людини з боку держави:
• національна безпека;
• економічний добробут країни;
• громадський порядок;
• життя і здоров’я людей;
• громадське здоров’я і моральність.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Учитель показує класу постер, на якому виписані наступні висловлювання:
Люди, «опинившись біля керма влади, почали порушувати права людини і чинити свавілля: вбивати неугодних, позбавляти власності тих, хто їх не влаштовував. Так народилося свавілля, що суперечить вихідному стану права» (Джон Локк).
«Поняття держави відповідає поняттю насильства. Поки є держава, немає волі…» (І. П. Луппол).
«У суспільстві завжди знаходилися люди, що йшли проти… тих, хто перебував при владі. Так розвивалося інакомислення, яке не влаштовувало тих, чиї позиції піддавалися критиці. Тому влада завжди переслідувала інакомислячих. Надалі вони ставали організаторами правозахисного руху. Важливо зрозуміти, що правозахисники «завжди готові прийти на допомогу тим, кого женуть (навіть якщо це люди не близькі за переконаннями). Головне — відстояти права особистості, захистити її гідність, сформувати огиду… до будь-яких видів насильства».
Учитель пропонує класу попрацювати з текстами і дати відповіді на запитання:
- Чи згодні ви з думками авторів?
- У чому полягає небезпека у відносинах між владою і людиною?
Учитель розповідає, що захист прав людини здійснюють:
• суди;
• правозахисні організації;
• Уповноважений з прав людини;
• Європейський суд з прав людини;
• Інститут верховного комісара ООН з прав людини і справ біженців.
Уповноважений з прав людини, або омбудсмен, — людина, яку обирає Верховна Рада України для збирання інформації про порушення прав людини і сприяє тим, чиї права порушені.
2. Учитель показує класу постер, на якому виписані наступні ситуації:
а) продавець у магазині «обважив» покупця;
б) співробітник адміністрації міста образив громадянина, який прийшов до нього на прийом;
в) поліцейський під час затримання підозрюваного завдав йому тяжких тілесних ушкоджень, які не відповідають характеру небезпеки з боку підозрюваного;
г) брати побилися між собою і завдали каліцтва один одному;
д) невідомі викрали з дачі майно;
е) поліція затримала на вулиці підлітка і не повідомила його батькам про факт затримання;
ж) в результаті сімейної сварки чоловік завдав побоїв дружині;
з) вчитель на уроці назвав дитину «ідіотом»;
і) хулігани відібрали на вулиці у дитини мобільний телефон.
Учні обговорюють:
- У яких із запропонованих ситуацій має місце порушення прав людини?
- Як можна захистити свої права?
- Які існують рівні захисту прав людини (приклади).
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Конституція України передбачає можливості здійснення громадянами дій, спрямованих на захист їхніх прав і свобод, такі, як:
- захищати своє життя і здоров’я, життя і здоров’я інших людей від протиправних посягань;
- об’єднуватися в політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод;
- проводити збори, мітинги, походи і демонстрації;
- направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення до органів державної влади;
- захищати в суді свої права і свободи;
- звертатися за захистом своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
- звертатися за захистом своїх прав і свобод до відповідних міжнародних установ або органів.
Конституція України чітко визначає систему органів та посадових осіб різних рівнів, які повинні захищати права і свободи людини і громадянина. Це: Президент України, Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, місцеві державні адміністрації, підсистема судів загальної юрисдикції та спеціалізованих судів, Конституційний Суд України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, прокуратура, адвокатура, інші правоохоронні органи України.