Mobirise

ДОДАТОК

 
У цьому розділі додаються самостійні ігри та вправи (психологічні, інтегративні, мотиваційні) для використання на всіх інших занятях, за вільним вибором учителя-організатора, зокрема вони будуть корисні у темі подолання конфліктів у молодіжних колективах. Мета ігор та вправ: сформувати уявлення про природу конфліктів та шляхи виходу з них, створити позитивний емоційний фон спілкування у класі чи групі, навчити підлітків доброзичливості та розумінню у стосунках, розвинути чуйність, спостережливість, уважність, сприяти згуртуванню колективу.
РОЗІГРІВ, ЗАЛУЧЕННЯ, МОТИВАЦІЯ
1. Вправа «Горіхи»
Кожному в групі надається грецький горіх. Потрібно уважно його оглянути, роздивитись, запам’ятати деталі. Потім горіхи складаються разом і перемішуються (для ускладнення можна додати ще горіхів). Кожен із учасників повинен знайти свій горіх. Більш складний варіант – те саме із заплющеними очима. Після цього кожен по колу має відповісти, як він визначив свій горіх з решти. Педагог акцентує увагу, що спочатку всі люди здаються однаковими, але насправді всі вони дуже різні. І часто за жорсткою, непривабливою оболонкою ховається ніжна, тонка, уразлива натура.
2. «Сосуд очікування» (оцінка очікувань учасників від заняття)
На початку заняття кожному учаснику видаються папірці (одного кольору) — по 2-3. Вчитель пропонує на кожному аркуші написати по одному очікуванню від заняття. Коли очікування написані, учитель просить учасників поки залишити (відкласти) папірці. Ведучий також має запитати в процесі заняття, кому потрібні додаткові аркуші для фіксації незапланованих очікувань. Таким бажаючим видаються аркуші іншого кольору. У кінці заняття відбувається «наповнення сосуду». Учасники обирають, де розмістити свої аркуші: всередині сосуду чи зовні (те, що втілилося – не втілилося), зверху чи знизу (в залежності від значимості очікування). Результати підсумовуються групою.
3. Вправа-привітання «Мені подобається твій…» (підготовка до роботи, створення комфортної атмосфери співпраці)

Учасники сідають у коло, кожен має сказати іншому члену групи речення про зовнішність, рису характеру, поведінку у форматі: «(ім’я)… мені подобається твій (твоя)…». Далі вчитель організує рефлексію: Як ви почувалися, коли говорили приємні слова іншим? А коли чули приємне на свою адресу?


ОСНОВНИЙ БЛОК


1. Психологічна гра «Схожі- різні» (створення доброзичливої атмосфери в класі)

Обладнання: У кожного учасника паперове серце, виготовлене заздалегідь. Вчитель просить учнів стати у два кола – зовнішнє та внутрішнє обличчям одне до одного, щоб утворилися пари. Стоячи навпроти один одного, учасники обмінюються короткими репліками: внутрішнє коло починає фразу зі слів: «Ми з тобою схожі тим, що ....», а зовнішнє: «Ми з тобою відмінні тим, що ...» і обмінюються паперовими серцями. Після цього учасники зовнішнього кола зміщуються на одну людину за годинниковою стрілкою. Наголошуємо, що фрази не повинні повторюватися у жодному разі. Кожного разу потрібно вигадати нову характеристику.


2. Психологічна гра «Знайди свою пару» (визначення причин виникнення конфліктних ситуацій)

Обладнання: Картки з назвами причин прояву конфлікту серед друзів (ревнощі, підлість, заздрість, жадібність, нещирість, егоїзм). Учасники сидять у колі, вчитель прикріпляє картки за допомогою прищіпок на спину учням так, щоб вони їх не бачили. Кожен має знайти собі однодумців так, щоб усі учні об’єдналися у групи. Під час виконання вправи забороняється розмовляти. Потім у групах учні обговорюють важливість саме цієї риси для створення конфлікту.


3. Вправа «Абетка емоцій» (діагностика негативного емоційного фону в конфліктах)

Завдання – за кілька хвилин згадати й записати емоції та відчуття, котрі виникають у конфліктних ситуаціях – по одній емоції на кожну літеру абетки. У спільному колі створюється перелік (фіксується на аркуші), а потім презентується та обговорюється.


4. Вправа-релаксація (діагностика) «Хто я?»

Учитель пропонує учасникам згадати і записати трьох улюблених казкових героїв. Далі – дає тлумачення казковим героям у такому порядку: 1) що ви думаєте про себе; 2) що інші думають про вас; 3) Хто ви насправді. Кожен учасник по колу розповідає, що в нього вийшло: «Я думаю, що я     … Інші міркують, що я —… Насправді, я — …».


5. Вправа «Наш клас» (з’ясування позицій, конфліктів у колективі)

Ведучий працює в техніці «гарячий м’яч» і ставить запитання будь-кому з учасників.

Наприклад:

Якщо твій клас – це ріка, то яка?

Якщо твій клас – це друг, то на кого він схожий?

Якщо твій клас – це пісня, то про що?

Якщо твій клас – це ласощі, то які?

Якщо твій клас – це ковдра, то яка?


6. Гра на естетичну та емоційну рефлексію «Свій – чужий»

Матеріал: мультфільм «Адажіо». Після перегляду вчитель ставить запитання:

- Що Ви побачили в цьому медіатексті?

- Де відбуваються події?

- Коли, на Вашу думку, це все могло трапитися?

- Хто є ( головним) персонажем ( персонажами) фільму?

- Як реагують герої одне на одного?

- Чому вони так спілкуються?

- Якими засобами режисер намагається привернути нашу увагу?

- Які відчуття у Вас залишилися після перегляду фільму?

- Як Ви думаєте, чим закінчиться ця історія?


7. Психомалюнок «Моє уявлення про конфлікт»

Учасникам пропонується намалювати «конфлікт», як вони його уявляють, після виконання завдання всі по черзі розповідають, що намальовано і що означає їх малюнок. Малюнки колективним рішенням розподіляють за певними смисловими групами: конструктивні, деструктивні, емоційні, ділові, внутрішні, зовнішні конфлікти.


8. Психологічна вправа «Виріши конфлікт»

Учасники об’єднуються у групи. Учитель пояснює, що нерідко права людей конфліктують, але ці конфлікти можна розв’язати мирним шляхом. Педагог пропонує 4 можливі варіанти розв’язання конфліктів і просить учнів навести приклади зі свого життєвого досвіду, які б ілюстрували кожну з наведених нижче схем.

- Виграв-виграв: кожний щасливий і отримує те, чого прагнув.

- Виграв-програв: одна особа не отримує бажаного і є нещасною.

- Програв-виграв: суперник не отримує бажаного і є нещасним.

- Програв-програв: кожний витрачає час на суперечки, і жоден не отримує того, чого прагнув.


9. Вправа «Метод незакінчених речень» (вивільнення негативних почуттів і налаштування на позитивне сприйняття оточуючих)

Учитель пропонує кожному витягнути на вибір папірець, де написане твердження, котре необхідно завершити. Учні мають час подумати і по колу починають висловлюватися.

Фрази:

Я не люблю, коли поводжусь...                                          Коли погано вчиняю, потім я себе...

Я обіцяю, що більше не...                                                        Коли я лаюсь, то відчуваю...

Мої погані вчинки...                                                                       Люди, що мене оточують, це...

Мені важко робити...                                                                    Мені складно говорити...

У собі я не поважаю...                                                                 Коли мене сварять дорослі, мені хочеться...

Я більше не хочу...                                                                        Шкодити своєму здоров’ю – це...

Мені кортить сказати, що...                                                     Якщо я закохуюсь, то ...

Найдорожче у моєму житті – це...                                     Коли я обурений / засмучений, то відчуваю, що...

Вправа дає можливість підліткам висловити те, що для них є актуальним. Педагог ставить додаткові питання, схвалює сміливі висловлювання.

Вправа допоможе згуртувати клас, навчити підлітків довіряти людям, бути відкритими.


10. Рольова гра «Виріши проблему» (опрацювання конструктивних стратегій виходу з конфліктних ситуацій)

Педагог розподіляє всіх учасників на 4 групи. Кожна група виконуватиме відведені їй ролі: перша та друга групи – роль дітей, третя – вчителів, четверта –батьків.

Згадати якусь конфліктну ситуацію з життя й розіграти її згідно з відведеними ролями. Кожна група обирає одну проблему і пропонує шляхи її розв’язання в межах зазначених ролей.

Далі група осмислює перебіг гри, діалоги, реакції.

Питання: 

  • Що ви відчували під час гри і що відчуваєте після її завершення?
  • Які відчуття виникали в процесі спілкування?
  • Чи легко було вам зіграти свою роль?
  • Які труднощі виникали під час вправи?
  • Можете визначити, завдяки чому ви би розв’язали вашу ситуацію?
  • Який стиль поведінки ви обрали б для кожного учасника сюжета?
  • Які були допущені помилки учасниками діалогу?
  • Хто з учасників найбільше провокував конфліктну ситуацію, ескалацію конфлікту?
БЛОК РЕЛАКСАЦІЯ, РЕФЛЕКСІЯ, ЗАВЕРШЕННЯ
1. Фізкультхвилинка «Комплімент»
Діти об’єднуються у велике коло. Учитель передає м’яча комусь із учасників, котрий повинен передати м’яч наступному учаснику і при цьому завершити речення: «Мені в тобі подобається.....». Прослідкувати, щоб м’яч побував у всіх учасників і кожен отримав комплімент.
2. Гра «Подарунок» (створення доброзичливої атмосфери, налагодження позитивного мікроклімату в колективі).
Учасники стають у коло обличчям всередину. Запропонувати кожному по черзі подарувати уявний подарунок сусіду праворуч без слів, за допомогою жестів. При цьому учасник, якому подарували подарунок, повинен його відгадати теж жестом і пантомімою. Коло завершується, коли кожен отримує подарунок.
3. Вправа на рефлексію «Клубок»
Інструкція: Кожен із учасників за допомогою клубка ниток висловить побажання іншим учасникам, свої думки з приводу заняття – усе слід висловити в коло.
При цьому клубок потрібно передати тому, кому б Ви хотіли, а інший кінчик нитки тримати в своїх руках. Педагог починає з себе, показує, як це необхідно зробити. У підсумку учасники сплітають своєрідне павутиння. Учитель звертає на це увагу і каже: «Подивіться, яка красива у нас вийшла картина. Бачите, всі ми різні, але зв’язані невидимими ниточками, котрі допомагають нам у житті. Потурбуємось, щоб ці ниточки ніколи не обривалися між нами!»